Novinar, zaposlen na javni radioteleviziji, je na javni platformi izrazil željo, da bi imel “v filmu” z določeno javno poznano žensko nasilen (“brutalen”) spolni odnos. Ogorčeni odzivi so prišli hitro, v veliki meri s krščansko-konzervativne desnice, s strani somišljenikov ženske, ki je bila tarča izjave. Iz drugih smeri pa glasna tišina. O izpadu so poleg Demokracije, Nova TV in nekaterih manjših portalov poročale le Slovenske Novice, ki se v naslovu sprašujejo: “Slaba šala ali grožnja s posilstvom?”. [1] Vseeno je bila izjava prepoznana kot seksistična in nasilna ter je bila hitro umaknjena. Iz RTV Slovenija so se odzvali z načelno obsodbo Mastnakovega dejanja, niso pa povedali, kaj ničelna toleranca pomeni v praksi. [2] Norma Korošec je delila nekaj tujih komentarjev, sama pa je zapisala le: “Grozljivo.” [3]
Nekateri bi radi, da se na stvar čim prej pozabi, storilec se je baje opravičil in zdaj naj se ga pusti na miru. V opravičilo je napisal, da mu je izjava “ušla” in češ “kdor se rad veliko šali, tudi greši”. [4] Izjava naj bi bila le slaba šala, spodrsljaj, nekaj kar se lahko “zgodi” vsakomur. Pozneje je Mastnak napovedal umik z družabnih omrežij, ker mu je “dost vsega”. [5] Sam se očitno teže sooča z neprijaznimi komentarji, kot pa jih daje.
Jure Mastnak Normi Korošec dolguje resno opravičilo brez izgovarjanja na spodrsljaje in šaljivost, še preden ga dolguje sledilcem, javnosti in ustanovi, ki ga zaposluje. Kar je objavil, je bila grožnja, napad in žalitev. Če mu je le malo mar, se bo zamislil nad tem, zakaj in od kod je prišla njegova “šala”, in zavrnil medvedje usluge svojih podpornikov, ki ga branijo z neumnimi izgovori.
Dogodek ima običajno anatomijo twitter škandala. Izpad, izbris, opravičilo, izgovori. Vendar v resnici ni le škandal ali posamezni izpad in o njem je vredno podrobneje spregovoriti. Storilčevo posipanje s pepelom, diagnosticiranje njegovih perverzij in obračunavanje s političnimi nasprotniki je brezpredmetno. Vse to zgolj zabrisuje dejstvo, da Mastnakova izjava ni izjema, ni eksces, ampak znak tega, kaj je postalo sprejemljivo. Mastnak je javno izjavil nekaj, kar sicer mnogim moškim ni tuje in kar med mnogimi velja za neškodljivo šalo. Od drugih moških je prejel tolažbo, sočutje in celo pohvale. Nekateri so pristavili še svoje mnenje, “kako bi jo oni”.
Tudi nekateri zagovorniki napadene osebe pa niso daleč od tega, kar napadajo – obravnavanja žensk kot objektov in takega ali drugačnega seksizma. Način, na katerega so se odzvali nekateri, izdaja navidezno dobronameren seksizem in selektiven pristop do nasilja in krivice, ki ju opazi le takrat, ko ju lahko instrumentalizira proti nasprotnikom. Aleš Primc se je odzval z naslednjo izjavo:
“Naše ženske bomo zaščitili pred pred pokvarjenimi posiljevalci tipa @jure_mastnak. Opravičilo ni zadosti. Če ti je res žal, prinesi @NormaMKorosec v opravičilo 1000 EUR in lep šopek za bolečine, ki si jih naredil s svojim gobcanjem.” [6]
Napadena je bila “naša” ženska, ki je vredna zaščite pred posiljevalci. V imenu razžaljene osebe Primc zahteva odškodnino, ki je sicer na mestu, vendar ne pod roko in skupaj z lepim šopkom. Polomijo naj bi storilec nadgradil še z mačističnim podarjanjem rož. Dobrobit ženske kot osebe je pri tej miselnosti drugotna ali sploh popolnoma nepomembna zadeva.
Pri Mastnakovem komentarju je očiten vpliv pornografske kulture. To je v “svobodomiselnih” krogih občutljiva tema. Marsikateri moški je za enakost in vse ostale obvezne načelnosti, ko pa pride do pornografije, je samokritike konec. Pornografija velja za neproblematično, konsenzualno in svobodno dejavnost. Če pa le malo pozornosti namenimo razmeram v pornografski industriji in položaju žensk v njej in njeni vsebini, kmalu ugotovimo, da so svobodnost, neškodljivost in glamuroznost pornografije le miti, ki služijo lajšanju slabe vesti ob objektiviziranju drugih ljudi. Kritiziranje pornografije ne izhaja iz zavrtega odnosa do spolnosti (enačenje pornografije s spolnostjo je sploh zgrešeno), ampak iz opazovanja realnosti. Industrija z bolj ali manj resničnimi obljubami privablja in požira komaj polnoletne ženske, od katerih peščica doseže dober zaslužek, večina pa mora sodelovati v vse bolj nevarnih in nasilnih prizorih, da lahko preživijo. Tako kot v prostituciji tudi v pornografski industriji mnogo žensk prihaja iz težkih okoliščin in z izkušnjo spolne in druge zlorabe, in prav tako so na koncu edini, ki zares profitirajo, njihovi izkoriščevalci. Pornografska superzvezda Jenna Jameson je v avtobiografiji z naslovom “Kako se ljubiti kot porno zvezda – opozorilna zgodba” (How to Make Love Like a Porn Star: A Cautionary Tale) opisala poniževanje, izkoriščanje, telesno in čustveno bolečino, ki jo je doživljala v pornografiji – čeprav je bila “zgodba o uspehu”. Za ženske z manj sreče je še veliko slabše. Jameson v knjigi opisuje nekaj možnih scenarijev za mlado žensko v pornografiji:
“Večina deklet dobi prve izkušnje v gonzo filmih – v katerih jih odpeljejo v slabo stanovanje v Mission Hills, kjer jih v vse možne odprtine penetrira nek bedak, ki misli, da ji je ime Kuzla. Ta dekleta, med katerimi imajo nekatere potencial, da postanejo velike zvezde v industriji, gredo po tem domov in si prisežejo, da tega ne bodo storile nikoli več, ker je bila izkušnja tako strašna.” (str. 132)
“V najslabšem primeru bo gonzo režiser dekle odpeljal v hotelsko sobo, kjer bodo njegovi prijatelji posneli poceni prizor, v katerem bo ponižana v vse mogoče telesne odprtine. Domov odide s tri tisoč dolarji, z ukrivljenimi nogami in grozljivim vtisom o industriji. To bo njen prvi in zadnji film, in obžalovala ga bo do konca življenja.” (str. 325)
“V drugih primerih bo delala dva tedna, dokler ne bo plačana le še sedemsto dolarjev na prizor in je nihče več ne bo hotel uporabiti. Nato bo privolila v dvojno penetracijo in pitje sperme dvanajstih tipov, samo da bo lahko obdržala delo.” (str. 325)
Pornografija je v zadnjih desetletjih postajala vse bolj nasilna, poniževalna in škodljiva za zdravje žensk, ki v njej nastopajo. Potiska se meje sile in bolečine, ki jo lahko prenese telo. Popolnoma sprejemljivi so filmi, v katerih ženske davijo, kjer ženske jokajo in bruhajo. Med bolj popularnimi zvrstmi pornografije je “najstniška” pornografija (teen), v kateri nastopajo ženske, ki izgledajo čim mlajše – namenoma se išče ženske, ki izgledajo kot deklice, “šolarke” in podobno. Tudi sicer z oddaljevanjem od najstništva igralke za “uporabnike” postajajo vse manj zanimive in najti morajo druge ekstremne niše, da lahko najdejo delo. Sicer so po podatkih spletne strani Pornhub najbolj iskani pojmi “mačeha”, “polsestra”, “mati”, “anal”, ejakulacija brez kondoma, dvojna penetracija … [7] Med ženskami so najbolj iskana kategorija filmi, v katerih se pojavljajo samo ženske – ponavadi je v njih manj nasilja.
Otroci in mladi se s pornografijo srečajo že zelo zgodaj in ta je njihov glavni vir informacij o spolnosti. Tudi izven pornografske industrije se že kažejo učinki v spolnem obnašanju. Novejši pojav je vseprisotnost analnih spolnih odnosov v pornografiji, čemur je sledilo širjenje siljenja v analne spolne odnose med mladimi. [8] Pri mladih dekletih so vse pogostejše poškodbe zaradi spolnih odnosov. [9] Generacije deklet in žensk živimo obdane z moškimi, ki spolnost poznajo iz pornografije in ki imajo težave z ločevanjem med zaželenim in nezaželenim spolnim odnosom.
Precej gotovo lahko domnevamo, da je Mastnak tarčo izbral zaradi političnih nasprotij in da bi mu zato njeno ponižanje prineslo poseben užitek. Vendar pa politične razlike pri tej zgodbi sploh niso vredne omembe in odziv ne bi smel biti odvisen od strinjanja ali nestrinjanja z napadeno osebo. Norma Korošec je v situacijo potegnjena povsem brez privolitve in zato, ker si je drznila se izpostaviti v politični sferi. To, da se moška spolnost in grožnje s posilstvom uporabljajo kot orožje, ni nič novega – to je očitno že v najbolj pogostih vsakdanjih žaljivkah. Danes se je nabor groženj razširil in postal vse bolj dodelan ter uporabljan za utišanje žensk. Ženske, ki izrazijo nepriljubljena mnenja, so redno deležne groženj s posilstvom in umorom. Kaj govori o moških to, da jih vzburja trpljenje žensk, in da spolnost uporabljajo kot način za maščevanje političnim nasprotnicam? Spolni užitek in nasilje sta za mnoge zvezana. Posledice tega pa so znane.
Viri:
[2] https://twitter.com/RTV_Slovenija/status/970687677493374977
[3] https://twitter.com/NormaMKorosec/status/969612167782850561
[4] https://twitter.com/jure_mastnak/status/969606401785032706
[5] https://twitter.com/jure_mastnak/status/970662127169089536